SOCIAAL ONDERNEMEN

Een carrièreswitch met maatschappelijke impact

Na 15 jaar lang bij ING gewerkt te hebben, gooit Niels in 2014 het roer om in zijn carrière. Een succesvolle loopbaan als marketing manager in de financiële wereld verruilt hij voor het ondernemerschap. Dat is niet het enige wat verandert in zijn carrière. Waar in de financiële sector het commerciële belang voorop staat, treedt hij nu een wereld binnen waarin het maken van maatschappelijke impact leidend is. Niels wordt namelijk mede-eigenaar van Swink webservices, een social enterprise waar mensen werken die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Bij een social enterprise als Swink is geld verdienen weliswaar belangrijk, maar is dat vooral een middel om maatschappelijke impact te maken. Door mensen in dienst te nemen die anders aan de zijlijn blijven staan, draagt Swink bij aan een betere maatschappij.

Door deze nieuwe stap in zijn carrière vervult Niels zijn droom om als ondernemer aan de slag te gaan. Bovendien kan hij zo ook op zakelijk vlak een positieve impact maken op de levens van anderen. Net als met zijn stichting Mission Summit en de beklimming van Mount Everest wil Niels ook op deze manier het onmogelijke mogelijk maken.

Een betere maatschappij door sociaal ondernemen

Sociaal ondernemen is eigenlijk een nieuwe vorm van bedrijfsvoering. Bij een sociale onderneming, ook wel social enterprise genoemd, staat het bedrijf in het teken van een maatschappelijk doel. Het bedrijf wordt zo ingezet voor iets goeds. De balans tussen de 3P’s (people, planet, profit) staat centraal bij sociale ondernemingen. Het behalen van winst (profit) moet namelijk niet ten koste gaan van mensen (people) en het milieu (planet). Sociale ondernemingen opereren als gewone bedrijven in de zin dat winst maken belangrijk is. Bij social enterprises is dit echter vooral een middel om positieve impact te maken op het gebied van people en planet. Dat kan bijvoorbeeld door het aannemen van mensen met een beperking of door te richten op meer recycling en hergebruik van grondstoffen voor een beter milieu.

Sociale ondernemingen sluiten goed aan bij de wensen en behoeften van jongeren die tot generatie Y (1981 – 1995) behoren. Voor hen is geld verdienen niet het belangrijkst, zij vinden vooral zingeving erg belangrijk. Jongeren hechten meer dan ooit waarde aan maatschappelijke betrokkenheid en ecologisch verantwoord leven. Social enterprises sluiten daar goed op aan en dit draagt bij aan de groei van sociaal ondernemen.

Ongeneeslijke ziekte als drijfveer om bij te dragen aan een betere maatschappij

Voor Niels vormde het feit dat hij de ongeneeslijke ziekte MS heeft de aanleiding om dingen anders te gaan doen. Daar is zijn besluit om sociaal ondernemer te worden een voorbeeld van. Zijn ziekte zette Niels namelijk aan het denken. Hij reflecteerde op zijn carrière tot dat moment en wat hij echt belangrijk vindt om nog te doen in zijn werkzame leven. Een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij was iets dat hij centraal wilde stellen in zijn werk. Om dat ten volle te kunnen doen maakte hij de keuze om sociaal ondernemer te worden. Niels: “Ik geloof in de kracht van sociaal ondernemen. Bij Swink gaat het om wat iemand wel kan. Onze medewerkers hebben allemaal een beperking, maar dat houdt hen niet tegen om een waardevolle bijdrage aan de maatschappij en onze klanten te leveren. Dat vind ik echt gaaf om te zien.”

“Bij Swink heeft ieder zijn eigen uitdagingen, maar door van het positieve uit te gaan kun je echt iets moois neerzetten. Ook voor mij geldt dat ik door mijn ziekte een onzichtbare beperking heb. Dat maakt mijn toekomst onzeker, maar ik ben heel gemotiveerd om zo lang als ik kan me voor dit bedrijf en de maatschappij in te zetten.”

Swink webservices

Swink is een internetbureau dat bedrijven en organisaties helpt om het beste uit hun website te halen en hun online doelstellingen efficiënt te realiseren. Dit doet Swink met talentvolle medewerkers die door hun autisme een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Mensen met autisme hebben vaak bijzondere talenten die goed aansluiten bij de diensten van Swink. Door hen een veilige omgeving te bieden, kunnen de medewerkers bij Swink excelleren. Een win-win situatie voor zowel de klanten die uitstekende dienstverlening krijgen als de maatschappij. Dat Swink veel maatschappelijke impact maakt, blijkt wel uit het feit dat Swink een van de eerste gecertificeerde B Corps van Europa is. Bovendien behoorde Swink in 2016 tot de 10% best presterende B Corps ter wereld.

Wow! Wat een inspirerend verhaal over een geweldig avontuur Niels. Hoe je van een idee wat begint aan de keukentafel, een schijnbaar onbereikbaar doel, Everest beklimt. Niet alleen het doel op zich, maar ook je reis er naartoe vond ik een bijzonder verhaal.

Joris Verheij

Sr. Customer Journey Expert, ING Nederland

OP DE TOP VAN EVEREST

Niels is de eerste man met MS die de top van Mount Everest haalde. Lees alles over de expeditie, de voorbereidingen en de loodzware weg naar de top.

lees hier meer over Everest